خبرگزاری فارس قزوین، گروه فرهنگی، فرهنگ یکی از مفاهیم پیچیده‌ای است که در علوم مختلف کاربرد دارد. یکی از محورهای اصلی در برنامه‌های تغییر و تحول در سطوح مختلف، فرهنگ است.

بارها و بارها در رسانه‌ها و محاور‌ه‌ها عبارتی مانند: فرهنگ ایرانی، فرهنگ سفر، فرهنگ ترافیک و غیره را شنیده‌ایم؛ به عنوان نمونه اگر فرهنگ رانندگی شهروندان را با 10 سال پیش از این مقایسه نماییم می‌بینیم که فرهنگ‌سازی نهادهای مختلف توانسته است بر جهت‌دهی فرهنگی رانندگان در مسیر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تاثیرگذار باشد.

به عنوان مصداق، امروز می‌بینیم که نسبت به زمان گذشته افراد بیشتری قانون بستن کمربند ایمنی را رعایت می‌کنند. این امر نتیجه تلاش دست‌اندرکاران فرهنگسازی کشور در این حوزه است که بخش‌های مختلفی از جمله، ناجا، پلیس راهور، صدا و سیما، رومه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره در آن نقش داشته و دارند.

 آنچه در این یادداشت مورد توجه است، موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه حمایت از کالای ایرانی است. تأمل در نمونه‌های ذکر شده نشان می‌دهد که فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی در همه ابعاد نیازمند چنین برنامه‌ریزی‌های و تلاش‌هایی مشابه است.

 یکی از بخش‌های فرهنگ‌ساز در هر کشور بخش آموزش بوده که متولی این امر  در کشور، آموزش و پرورش است.

 آموزش و پرورش یکی از نهادهای اجتماعی کشور است. رایج‌ترین وظیفه این نهاد "انتقال فرهنگی یعنی آشنا ساختن فرزندان با ارزش‌ها، هنجارها، نگرش‌ها و مجموعه آگاهی‌های جامعه است" به عبارتی آموزش و پرورش عامل ماندگار کردن جامعه است.

با توجه به اینکه کیفیت عملکرد آموزش و پرورش رابطه مستقیمی با کیفیت یادگیری و شکل‌دهی رفتار دانش‌آموزان داشته و از طرفی نهاد آموزش و پرورش وظیفه تربیت نسل آینده را بر عهده دارد؛ ضروری است در راستای حمایت از کالای ایرانی و فرهنگ‌سازی آن البته نه به صورت بخشنامه‌ای بلکه به صورت عملیاتی و با تاثیرگذاری عمیق اقداماتی صورت پذیرد. در این بحث مواردی جهت فرهنگ سازی نهاد گسترده آموزش و پرورش ذکر می‌شود.

*برنامه‌ریزی برای خرید کالای ایرانی در وزارتخانه و ادارات کل: با توجه به وسعت نهاد آموزش و پرورش و حجم زیاد خرید، قطعا به یقین اگر کالاهای مورد استفاده در مدارس از کالای ایرانی باشند و مسؤولان مدرسه نیز این امر را به دانش آموزان یادآوری کنند که متعهد به خرید کالای ایرانی هستند این رفتار می‌تواند در سطح کشور تاثیرگذار باشد چراکه یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی از طریق کودکان است همان گونه که همیار پلیس موفق در حوزه فرهنگ‌سازی ترافیک موفق بود.

* محتوای کتب درسی: پیشنهاد می‌شود برای ایجاد حس تعلق و تعصب نسبت به کشور و ایران دروسی با محتوای صنعت ایرانی، نقش خرید کالای ایرانی در توسعه اقتصاد و غیره به زبان ساده در قالب در قالب متن درسی و یا تمرین و دیگر موضوعات به محتوای درسی دانش‌آموزان اضافه شود. به عنوان نمونه در ژاپن دانش‌آموزان یاد می‌گیرند کسانی که کالای غیر از ژاپنی بخرند، خائن هستند که بیانگر نشان عمق ارزش‌ها و باورها است.

* برگزاری سخنرانی: با توجه به اینکه در طول سال مراسم مختلفی در مدارس برگزار می‌شود و در این مراسم سخنرانان مختلفی دعوت می‌شوند، ضروری است امسال مدارس در برنامه‌های فرهنگی خود مراسمی با سخنرانی‌هایی در خصوص کالای ایرانی و اهمیت آن به زبان ساده برگزار کنند.

*بازدید از اماکن تولید کالای ایرانی: برای تاثیرگذاری بیشتر بر دانش‌آموزان می‌توان در طول سال بازدیدهایی از کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که محصولات ایرانی تولید می‌کنند، برنامه‌ریزی شود.

این برنامه‌ها با یک مربی مناسب می‌تواند موجب شکل‌گیری ذهنی دانش‌آموزان در اهمیت خرید کالای ایرانی باشد چرا که اگر کالای ایرانی نخرند، کارگران بیکار خواهند شد.

*برگزاری مسابقات : آموزش و پرورش می‌تواند مسابقاتی در حوزه فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی برگزار کند. به طوری که جزوه یا کتابی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و آنها پس از مطالعه با یکدیگر رقابت می‌کنند و به نفر اول نیز کالای ایرانی جایزه داده شود.

در این یادداشت به بخش کوچکی از اهمیت نهاد آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی حمایت از کالاهای ایرانی پرداخته شد و پیشنهاداتی اندک هم برای عملیاتی کردن این موضوع ارائه کرده است.

قطع به یقین برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی نیازمند یک زمان بیشتر و مستم یک کار تحقیقاتی است که باید با استفاده از نظر متخصصان مختلف اعم از روانشناسی، رفتارشناسی، جامعه‌شناسی، آموزش و خبرگان آموزش و پرورش صورت پذیرد.

 اگر فرهنگ حمایت از کالای ایرانی در بین فرزندان ایران زمین که مدیران آینده این کشور هستند نهادینه شود، یقینا نسل آینده در این امر متعهدتر خواهد بود و با درک مشکلات امروز که بخشی از آن ناشی از بی‌توجهی به حمایت از تولید ملی آینده‌ای درخشان را برای کشور رقم خواهد زد.

این یادداشت در 13 اردیبهشت سال 1397 در

خبرگزاری فارس استان قزوین منتشر شده است.

 


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها